Ikimuistoinen kesä markkinointisuunnittelijana Hankkijalla
Tänä kesänä sain unohtumattoman mahdollisuuden työskennellä markkinointisuunnittelijana Hankkijalla, Suomen johtavassa maatalousalan yrityksessä. Tämä määräaikainen kesätyö ei ollut vain osa urapolkuani, vaan myös inspiroiva oppimiskokemus, joka syvensi osaamistani visuaalisessa viestinnässä, digitaalisen markkinoinnin työkaluissa ja tapahtumatuotannossa. Blogissani kerron, miten pääsin sukeltamaan monipuolisiin markkinointitehtäviin, kuten verkkosivujen sisällöntuotantoon, brändityöhön ja messujärjestelyihin. Tämä kesä oli täynnä uusia haasteita ja oivalluksia, jotka kasvattivat sekä ammatillista että henkilökohtaista osaamistani. Tervetuloa lukemaan kokemuksistani ja oivalluksistani Hankkijan markkinointitiimissä!
Monipuoliset markkinointitehtävät
Aloitin juhannusviikolla työt. Ahmin kaiken informaation markkinoinnin tekemisistä meillä. Sain todella asiantuntevaa ja henkilökohtaista perehdytystä kuukauden ajan, ja samalla valmistauduin vastaamaan konepuolen markkinoinnista verkkosivustollamme sekä osallistumaan avustaviin tehtäviin muissakin markkinoinnin tekemisissä.
Kesällä järjestettiin muun muassa brändikuvaus, joissa opin lisää visuaalisen viestinnän merkityksestä sekä brändikuvausten suunnittelusta ja toteutuksesta. Laadukkaat valokuvat ovat isossa roolissa yrityksen markkinointiviestinnässä. Sain kesän aikana hyvää osaamista valokuvauksesta, joka on ollut jo pitkään lempipuuhaani.
Verkkosivubannerit ja laskeutumissivut tulivat tutuksi kesän aikana. Huomasin, että näissä olen mukavuusalueellani, minkä olenkin jo pitkään tiedostanut. Graafinen suunnittelu on ollut todella monia vuosia kiinnostuksenkohteeni. Bannereita alkoi sataa liukuhihnalta ja innostus tehdä verkkosivusisältöjä kasvoivat matkan varrella. Digitaalinen markkinointimateriaali tukee sekä verkkosivunäkyvyyttä että brändin tunnettuutta. Näistä olen kiinnostunut.
Tässä tietysti yhdistyy myös minulle niin tärkeä kaupallisuus. Houkuttelevalla sisällöllä asiakkaat löytävät hyvin kaipaamansa ratkaisut omiin haasteisiinsa. Se on minun tavoitteeni kaikkeen toteuttamaani mainontaan.
Messut ja tapahtumat
Maatalouskonemessut Helsingissä olivat yksi iso kokonaisuus tällä jaksolla. Olen ollut monilla messuilla mukana, ja toteuttanut vaikka kuinka monia osastoja sekä erilaisia kokonaisuuksia, ja siinä ohessa myös materiaaleja. Nyt pääsin seuraamaan markkinoinnin näkökulmasta messujärjestelyjä. Kuinka paljon näihin sisältyykään kaikkea tekemistä?? Minä sain kunnian toteuttaa sekä bannerin että laskeutumissivun tähän tapahtumaan Hankkijan sivustolle. Wow! Se oli ensimmäinen isompi kokonaisuus, jonka toteutin. Myös yhteistyökumppaneiden isot kattoripusteet, joissa logot, olivat minun käsialaani. Oli kyllä huikea kokonaisuus! Tapahtuman yhteydessä tutustuin myös tekoälyn tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinoinnissa. Messuja varten luotiin musiikkivideoita ja kuvia tekoälytyökaluilla, jotka toivat modernin ja luovan lisän messujen ilmeeseen.
Tämän messukokonaisuuden yhteydessä tuli selväksi, miten todella monta pientä palaa rakentuu valmiiksi kokonaisuudeksi, kun messut avautuvat.
Tuotekuvauksia ja tuotetekstejä
Yllä oleva AgXeed robottitraktori tuli ensiesittelyyn maatalouskonemessuille. Osallistuin lehdistötilaisuuteen ja kuvasin tätä erikoisuutta Raisiossa ensimmäisten joukossa. Valokuvaus tuli entistä isommaksi osaksi osaamistani kesän aikana, ja siksi hakeuduinkin jälleen opiskelemaan lisää sitä. Haluan ehdottomasti kehittyä kuvaajana, jotta voin ottaa laadukasta kuvaa kaikkiin yrityksen tarpeisiin.
Kesä alkoi kääntyä syksyyn, ja aloitimme uusien tuotteiden päivittämisen verkkokauppaan. Todella mielenkiintoista oli luoda tekstiä ja kuvaa itselle täysin uusista tuotteista. Joskus olen osallistunut koulutuksessa kiertokokeen tekoon, mutta siitäkin on jo aikaa reilusti yli kymmenen vuotta. Nyt kuitenkin tarvittiin tuotekortteja verkkokauppaan, ja tartuin tuumasta toimeen. Esimerkiksi tällaistä tuli: Junkkari M300-400C kylvölannoittimet | Kylvökoneet | hankkija.fi
Haasteet ja uudet kokemukset
Mahtava työkesäni huipentui yhteen unohtumattomimmista hetkistä Turun Hankkijan konekeskuksen uudistetun myymälän avajaisiin loka-marraskuun vaihteessa. Toimin juontajana ensimmäistä kertaa elämässäni! Tämä tehtävä vei minut todelliselle epämukavuusalueelleni, mutta kokemus osoittautui arvokkaaksi. Päivän aikana haastattelin niin työntekijöitä, yhteistyökumppaneita, tuoteryhmien päälliköitä kuin asiakkaitakin. Tämä työjakso siis huipentui yhteiseen juhlaan, joka jäi mieleeni yhtenä tämän vuoden kohokohdista.
Tiimin merkitys
Kesän aikana sain kokea, kuinka suuri merkitys on hyvällä yhteistyöllä. Hankkijan markkinointitiimi toimi saumattomasti yhteen, ja jokaisen panos näkyi lopputuloksessa. On hienoa olla osa tiimiä, jossa yhdistyy luovuus, asiantuntemus ja halu saavuttaa parhaat mahdolliset tulokset.
Opettavaista ja innostavaa
Kokonaisuudessaan kesä Hankkijalla oli täynnä opettavaisia ja innostavia hetkiä. Opin paljon markkinointistrategioista, visuaalisesta viestinnästä ja digitaalisen markkinoinnin uusista työkaluista. Erityisesti mieleen jäivät brändityö, tapahtumatuotanto ja uuden oppiminen epämukavuusalueella.
Kiitos Hankkijan markkinointitiimille tästä kokemuksesta – kesä jää mieleeni lämpimänä ja arvokkaana ajanjaksona!
Syksyisin terveisin Kristiina